Soms is het echt beter om even heel goed boos te zijn, zodat je daarna weer met liefde kunt kijken. Het inhouden van woede en frustratie is niet goed voor je lijf en ook niet voor je geestelijke gestel. En omgaan met conflicten blijft voor velen een lastige, want liever behouden we de lieve vrede. Missschien wel omdat we dat vanuit huis hebben meegekregen? Hoe werden conflicten vroeger bij jou thuis opgelost? Wie nam het voortouw? Wie trok zich terug? En als je daarop terugkijkt, wat heb je daarvan geleerd?

Tips voor omgaan met woede.

  1. Schrijf bijvoorbeeld een brief naar diegene die je pijn heeft gedaan. Zorg dat je je totaal vrij uit in die brief. Je hoeft hem namelijk niet op te sturen. 
  2. Geef jezelf toestemming om echt boos te zijn en in je eigen omgeving voor jezelf hardop te zeggen dat je het niet eerlijk vindt, en erom te huilen.
  3. Wat fysiek ontspannend, kalmerend en opluchtend werkt is je woede echt fysiek uiten. Dit kun je doen door bijvoorbeeld korte stukken heel hard te rennen. Of op een kussen te slaan. Of echt te gaan boksen.
  4. Je kunt ook net doen alsof je een slang wurgt, waarbij de slang gelijk staan aan je ‘vijand’.

Wat na een woede-uiting goed werkt is om te kijken naar de feiten en jouw emoties. Welke reacties waren pure emotie en welke waren gericht op de feiten, de waarheden, de controleerbare zaken. Kun je zoeken naar oplossingen? Ben je in staat om het conflict niet alleen op jezelf te betrekken. Bedenk eens hoe je reageerde tijdens een laatst voorgevallen conflict. Wat deed je? Hoe reageerde je? Wat zei je? Als het opnieuw zou gebeuren wat zou je dan anders hebben gedaan? Hoe zou je dan reageren? Kies een manier die je een goed en trots gevoel over jezelf geeft. Je zult merken dat je daarna steeds gemakkelijker jezelf kunt uiten, zonder dat het voelt als een conflict, maar eerder als ‘een grens trekken’. Gaan staan voor wat jij belangrijk vindt.

Liefdevol Assertief.

Heb je vragen hierover? Neem dan gerust contact met mij op via info@praktijkeigen.nl

Ik zie je!

www.PraktijkEigen.nl